pondělí 17. prosince 2007

Agroturistika prospívá i životnímu prostředí

Dnes jsem se byl po strašně dlouhé době projít se psem po okolí. Po dlouhé době, protože jsem dělal na zápočtech a taky počasí nebylo nej. Ale dnes byl konečně klid a půda už zmrzlá, tak jsem vyrazil.

Vzal jsem to po jednom z delších okruhů (celkem cca 10km). Cílový bod jsem si vytyčil u vedlejších Staroviček, kde mají relativně novou rozhlednu. A právě na tomto místě mě čekalo příjemné překvapení. U rozhledny vyrostlo takový malý odpočívadlo (stolek s lavičkami, koš, stojany na kolo) a pod rozhlednou pěkná alej stromů (odhadem 40). To vše za podpory Nadace partnerství – Strom života. Řek jsem si, že je to super, že se tu něco podobného začalo dít a šel jsem dál. Hned za zatáčkou další příjemný šok… kolem cesty alej 60 stromů.

Hned jsem si vzpomněl, že u Velkých Pavlovic nám vysadili kolem turistických stezek taky několik desítek stromů. Jen po cestě domů jsem jich napočítal 80. To už dalo na asi 3km úseku kolem cesty180 stromů, které by tu nebyly, kdyby tudy žádná cyklostezka nevedla. A to vím minimálně ještě o jedné aleji, kterou máme hned za městem. Řek jsem si, že co nejdřív si objedu obě lokální cyklostezky, který jsou v našich končinách a spočítám všechny nově vysazený stromy…jen tak, pro zajímavost.

Na jednu stranu je smutný, že se o své okolí vůbec nestaráme. Většina obcí se stará o zeleň jen na svém území, ale co je za hranicí obce už neřeší. Proto jsem rád, že díky turistům se zastupitelé začali dívat, v jakém je stavu okolí jejich obcí. Škoda že je k tomu přiměly až peněženky turistů. Třeba se ještě dočkám toho, že se snad odklidí černý skládky aspoň kolem těch cyklostezek.

V intenzivně obhospodařované krajině je agroturistika novým impulzem k zlepšení krajinného rázu a přiblíží tak venkov k přírodě. Každý další agroturista přispívá k většímu ozelenění krajiny, kde bylo doposud jen pole a vinohrady. Osobně jsem dřív zastával názor, že turistika přírodě příliš nesvědčí, ovšem v tomto konkrétním případě je to jednoznačně naopak.

5 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

No, já jsem ti říkal, že je to příjemné místo. Je tam klid a moc pěkný výhled, hlavně Pálava je kouzelná..A když píšeš o těch stromech.. Je sice krásný, že město se snaží vysázet nový stromy, ale bohužel se kácejí staré doupné stromy..Nevím jestli ses byl projít v Bedříšce, ale porost po pravém břehu toho "potoka" je částečně vykácen. Byl jsem tam včera a přemýšlím, že se zachovám podle tvého vzoru a napíšu na MÚ nějakou stížnost..

Gaspacho řekl(a)...

Tyjo tak na Bedříšce jsem nebyl. To se tam co nejdřív zajdu podívat.
Už bych měl založit ňáký to občanský sdružení, aby měli povinnost tyto věci oznamovat a případně se do toho zapojit:)

Anonymní řekl(a)...

Já moc nechápu proč je tak žádoucí tahat cizí lidi mezi vinohrady, pola a sady. už několikrát jsem slyšel vtip toho to typu: potakjí se dvě skupiny cyklistů, zastaví se povídají kdo odkud je, každá skupina je z jiného koutu ČR. Zastaví se a ta kedna říká: " my už máme česnek a mrkev" druhá:" a my zas máme cibuly a petržel" první: "vyměníte vyměníte česnek za petržel?"
Cyklo-zloděj stezky.

Gaspacho řekl(a)...

Až bude čas, tak napíšu celý článek o tom, proč je to podle mě tak žádoucí.

Anonymní řekl(a)...

Tak to je super, kéž by se tento jev rozmohl i v jiných krajích..